Nu de vastenmaand ramadan bijna voorbij is, voert Labyrinth ook dit jaar het onderzoek Suikerfeestmonitor uit onder grote ketens in de G4. Kernvraag: In hoeverre spelen grote ketens in op het Suikerfeest?
Dit jaar breidt Labyrinth het onderzoek uit. Zo doen ze naast het ‘mystery shoppen’ in de kernwinkelcentra ook een onderzoek onder jonge moslims samen met Wijblijvenhier.nl en Stichting de Nieuwe Generatie.
Op Suikerfeestonderzoek.nl is een online vragenlijst hiervoor uitgezet.
Nederland telt meer dan 900.000 moslims, vooral in de grote steden vertegenwoordigen zij een belangrijk deel van de bevolking. Dit geldt al helemaal voor de jongere bevolking. Er wordt steeds meer geld uitgegeven tijdens het Suikerfeest. Uit het onderzoek van vorig jaar bleek dat er nauwelijks zichtbaar wordt ingespeeld op deze marktkans. Waar is de gezonde Hollandse koopmansgeest gebleven, de mentaliteit die (of we daar nou trots op moeten zijn of niet…) door onze vroegere premier nog zo geprezen werd onder het mom van “VOC mentaliteit”.
Diversiteit wordt door velen als een probleem gezien, maar kan juist ook een kans zijn. In bijvoorbeeld Amerika zijn hier vele voorbeelden van te vinden, maar ook in Nederland zijn er successen. Zowel op het gebied van winkelstraten, als ketens. Van de ketens is Hema is een van de weinigen die daarop zichtbaar op inzet.
Voor de etnische ondernemers, vaak eenmanszaken, maar steeds vaker ook met eigen ketens, veelal gesitueerd net buiten de kernwinkelcentra en vaak aanwezig in “krachtwijken”, is het een heel ander verhaal, zij hebben gedurende de maand ramadan met als climax de dagen rondom het Suikerfeest, te maken met giga omzetten.
Populair